مشهد-به موازات گسترش زندگی شهرنشینی، استفاده از خدمات صنوفی مانند تعمیرکاران لوازم خانگی، نظافت منزل، قالی شویی ...جزء لاینفک زندگی مردم شده که البته دغدغه هایی را در پی دارد از جمله اینکه با ورود افراد به منازل مردم بدون توجه به احراز هویت آنان احتمال بروز حوادثی مانند سرقت و صدمه زدن به اموال و یا بروز سوء استفاده اخلاقی وجود دارد.

الزام نیروهای خدماتی به برخورداری از فرم و کارت شناسایی برای ورود به منازل

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: به موازات گسترش زندگی شهرنشینی، استفاده از خدمات صنوفی مانند تعمیرکاران لوازم خانگی، نظافت منزل، قالی شویی، کاغذ دیواری، نقاشی ساختمان و... جزء لاینفک زندگی مردم شده است.

ارائه این گونه خدمات گرچه سهم قابل توجهی در اشتغال زایی دارد و بویژه در ایام خاص مانند عید نوروز کاروبار شماری از این خدمات داغ و به اصطلاح سکه می‌شود، اما به همان میزان نیز و به دلیل گستردگی واحدهای صنفی مرتبط با ارائه این نوع خدمات که البته شماری نیز به صورت غیرمجاز و بدون داشتن پروانه از اتحادیه مربوطه فعالیت دارند، دغدغه هایی را در پی دارد از جمله اینکه با ورود افراد به منازل مردم بدون توجه به احراز هویت آنان احتمال بروز حوادثی مانند سرقت و صدمه زدن به اموال و یا بروز سوء استفاده اخلاقی وجود دارد.

ضرورت ساماندهی این قبیل مشاغل در کلانشهری مانند مشهد با جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری ساکن و ورود و خروج سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر و گردشگراز اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

اکنون گویا چند وقتی است که اتاق اصناف مشهد در خصوص ساماندهی مشاغلی که مردم از خدمات آنان در منازل استفاده می‌کنند، ورود یافته است.

الزام مشاغل خدماتی به داشتن لباس یکسان

رئیس اتاق اصناف مشهد در این زمینه اظهار داشت: پرسنل و نیروهای خدماتی تمام مشاغلی که خدمات آنان در منازل و یا اماکن خاص ارائه می‌شود، باید دارای لباس متحدالشکل داشته و همراه با کارت شناسایی باشند تا مردم بدانند این نیرو دارای مجوز ومربوط به چه صنف و اتحادیه‌ای است تا در صورت بروز مشکل، موضوع، قابل رصد و پیگیری باشد.

بنا نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر این اقدام برای صنف تعمیرکاران لوازم خانگی در حال انجام است و افراد فعال در این بخش باید از لباس متحد الشکلی که عمدتاً به صورت کاور با درج نام و شماره تلفن اتحادیه است، استفاده کنند و در کنار آن کارت شناسایی را نیز همراه خود داشته باشند.

ضرورت داشتن کارت شناسایی

وی با بیان اینکه این کارت شناسایی دارای استعلامی از اداره اماکن است،اضافه کرد:هر فردی که قرار است به عنوان نیروی خدماتی صنفی مانند تعمیرکاران لوازم خانگی به منازل مردم مراجعه کند و خدماتی را ارائه دهد، باید حتماً این کارت شناسایی را داشته باشد تا مردم بدانند که از کجا مراجعه کرده و آیا دارای مجوز است یا نه.

وی با بیان اینکه این اقدام حدود یک سال پیش برای صنف عکاسان و فیلمبرداران مجالس انجام شده، گفت: به جهت اهمیت این صنف و حضور آنان در مجالس مردم برای فیلمبرداری و عکاسی، داشتن لباس یکسان و کارت شناسایی لازم بود که پس آن صنف تعمیرکاران لوازم خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در دستور کار است.

بنا نژاد با اشاره به اینکه این اقدام از یک ماه پیش آغاز شده و به نظر می‌رسد در آبان ماه کار به اتمام برسد، گفت: برای این صنف، فاکتور یکسان از حیث محتوایی و نیز فضایی در نظر گرفته شده است تا مشتری نظر خود را اعم از رضایت یا نارضایتی در خصوص عملکرد فرد مراجعه کننده برای تعمیر لوازم خانگی اعلام کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد در این باره که طی چه بازه زمانی این ساماندهی برای تمام صنوف خدماتی در شهر مشهد اجرایی می‌شود، توضیح داد: واحدی در اتاق اصناف مشهد مأمور شناسایی صنوفی که باید مشمول این ساماندهی شوند، تعیین شده است و از این رو کار بمرور انجام می‌شود.

اهرم‌های فشار

وی در خصوص راهکارهای در نظر گرفته شده برای صنفی که استفاده از لباس یکسان و داشتن کارت شناسایی را رعایت نکنند، گفت: اهرم‌های فشاری در این خصوص در نظر گرفته شده است و از واحد صنفی مربوطه خواسته شده است که باید رعایت این موارد را توسط پرسنل و نیروهای تحت پوشش واحد خود رصد کند و در غیر این صورت کارت شناسایی و فعالیت آنان تمدید نمی‌شود.

وی در خصوص رعایت مسائل امنیتی به منظور جلوگیری از جعل کارت شناسایی و سوء استفاده از آن تصریح کرد: بر روی کارت، یکسری موارد و مسائل امنیتی رعایت شده است. ضمن اینکه تلفن اتحادیه و رئیس اتحادیه صنف مربوطه نیز در لباس و کارت شناسایی درج شده است و مردم با تماس با آن می‌توانند، نسبت به اینکه فرد مراجعه کننده عضو اتحادیه و دارای مجوز هست یا خیر، کسب اطلاع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.